Mariëlle van ’t Oever werkt inmiddels 5 jaar met veel enthousiasme bij Watson+Holmes. Zij brengt in kaart aan welke inzichten onze klanten het meest behoefte hebben en maakt daar in ons team van collega’s concrete oplossingen voor. De samenwerking met klanten is hecht, vertelt ze in dit interview. “Soms staan we tijdens brainstorms spontaan allerlei nieuwe ideeën te schetsen op een whiteboard. Klanten weten goed wat zij nodig hebben en ik weet wat wij kunnen. Dat maakt samen een cocktail van kennis en ervaring die tot allerlei nieuwe mogelijkheden leidt.”
Mariëlle werkt onder andere samen met Robbert-Jan Eijk, Markt en Datamanager bij projectontwikkelaar Blauwhoed.
“Blauwhoed maakt gebruik van twee van onze dashboards die wij speciaal voor hen ontwikkeld hebben. Een macro-economisch dashboard om de ontwikkelingen in de markt te volgen en hier tijdig op in te kunnen spelen. En een dashboard met data die input geeft voor beslissingen over nieuwe projecten. Wat moeten ze bouwen, waar en voor wie, wat voor typen woningen, met welk prijsniveau? Dit dashboard bevat tot in detail informatie over de woningmarkt, met selectiemogelijkheden op regionaal, gemeentelijk en zelfs buurtniveau. Het bevat demografische en economische gegevens en informatie over de ontwikkelingen in de woningmarkt op die plek: aanbod, transacties, voorzieningenniveau, prijzen etcetera.”
Nieuwe tools ontwikkelen
“Met Robbert-Jan heb ik eigenlijk continu contact om die dashboards voor Blauwhoed steeds beter te maken. Daarbij organiseren we ook periodiek brainstorms om ontwikkelingen te bespreken en daaruit nieuwe ideeën te genereren. Zo zijn we nu actief bezig om met elkaar de nieuwbouwmarkt beter in kaart te brengen. Blauwhoed maakt veel gebruik van informatie over nieuwbouwtransacties, maar heeft de wens om dat meer op projectniveau te kunnen bekijken.”
“Op dit moment is er bijvoorbeeld wel een lijst met woningtransacties op een bepaalde plek beschikbaar, maar uit die data valt niet op te maken welke woningen met elkaar bij een project horen en hoe dat project is verlopen. Hoe de verkoop liep bijvoorbeeld, of de prijzen tussentijds verhoogd of verlaagd zijn, welke woningen sneller verkochten dan andere. Daardoor is het niet mogelijk projecten met elkaar te vergelijken. Terwijl dat wel waardevolle input biedt om erachter te komen hoe Blauwhoed op die specifieke plek het beste in de woonbehoefte kan voorzien.”
“Samen met Robbert-Jan heb ik nu denk ik de ultieme manier bedacht om wel voor elkaar te krijgen dat nieuwbouwprojecten met elkaar vergeleken kunnen worden. Het is complex, maar het kan J.”
Samen optrekken
“De dynamiek tijdens die brainstorms is erg leuk. Robbert-Jan vertelt mij waar Blauwhoed op let als ze een project gaan ontwikkelen en welke informatie ze daarvoor nodig hebben. Ik weet hoe wij dat kunnen realiseren. Doordat we elkaar meteen vragen terug kunnen stellen, wordt het idee steeds concreter. Laatst hebben we in de Blauwhoed Academy ook samen een presentatie gegeven om de laatste updates en de nieuwe ontwikkelingen voor het komende jaar te presenteren. Daarbij komt vanuit meer collega’s binnen Blauwhoed ook weer interessante input. Supertof om te doen.”
Ieder idee begint met een goede dataset
Mariëlle vertaalt de ideeën uit de brainstorm samen met haar collega’s naar een technisch model, de ‘bouwtekening’. Als de ontwerpfase is afgerond, begint de realisatiefase, waarin wij gestructureerd de benodigde data binnenhalen, opschonen, verrijken en verwerken in een dashboard. Zodra het eerste deel van het plan klaar is, zetten we een testversie online zodat Blauwhoed kan participeren. Tijdens de testfase werken wij door aan deel twee van de ontwikkeling en voorziet Blauwhoed ons van feedback. Na een paar iteraties staat het product als een huis en is het klaar voor oplevering, vaak in vorm van een training aan het hele team.
Van dataset naar dashboard
“De uitdaging is om van zo’n dataset met miljoenen records een visuele omgeving te maken waarin klanten zelf intuïtief met de data aan de slag kunnen. Ik vind dat leuk werk, ook omdat we bij Watson+Holmes in multidisciplinaire teams samenwerken. Iedereen heeft zijn eigen specialisme, maar er is ook overlap in kennis. Daardoor houden we elkaar scherp én zien we altijd wel ergens weer nieuwe mogelijkheden.”
“Als het dan uiteindelijk goed werkt en je ziet iemand het gebruiken en er inzichten uithalen, dan is dat heel tof. Ik vraag ook altijd of ik bij klanten mag meekijken op hun scherm. Ik kan het klikken wel voordoen, maar ik leer er veel meer van als ik kijk naar hoe zij het gebruiken.”
Leergierig en behulpzaam
“We zijn bij Watson+Holmes allemaal leergierig en behulpzaam,” vertelt Mariëlle. “Ik heb er geen concrete data van ;-), maar volgens mij is er altijd wel iemand die een opleiding of cursus volgt. Als die cursus dan is afgerond gaat het bijna altijd zo van: ‘Wat ik nu heb geleerd vind jij denk ik ook interessant.’ En voor je het weet heb je bij het koffieapparaat een mini-cursus gekregen, haha! Maar serieus, we willen elkaar altijd helpen en beter maken, haantjesgedrag kennen we hier niet. Heel fijn is dat.”
“Ik hou van eerlijkheid en ik vind dat je je afspraken moet nakomen. Dus doen wat je belooft en eerlijk zijn over wat wel en niet kan. Als je dingen eerlijk bespreekt, kom je samen ook veel verder. Dat geldt intern én in de samenwerking met klanten.”